charlotterouge.pl
Panuje powszechne przekonanie na temat wyższości zakupów online od tych tradycyjnych jeśli chodzi o kwestię cen. Większość z nas uważa zakupy w Sieci za tańsze, mimo iż w ich przypadku musimy dodatkowo opłacić koszt przesyłki. Jak jest w rzeczywistości?
Jak w większości pytań tego typu, odpowiedź nie jest jednoznaczna. Rzeczywiście, w wielu przypadkach w Internecie możemy znaleźć te same produkty, co w sklepach - w cenach o wiele niższych. Nie jest to jednak regułą, dlatego warto każdy przypadek traktować indywidualnie i weryfikować ceny.
Różnice w cenach mogą być bardziej lub mniej widoczne w zależności od kategorii. W przypadku np. kosmetyków czy książek rzeczywiście często to właśnie w Internecie ceny będą o kilkanaście lub kilkadziesiąt procent niższe. W przypadku ubrań zależy to od czynników takich, jak chociażby marka.
Większość znanych sieci odzieżowych posiada swoje sklepy internetowe i w tym przypadku nie ma co łudzić się, że oferty na stronie będą tańsze niż w sklepie stacjonarnym. Sprzedaż internetowa jest w tym przypadku tylko rozszerzeniem kanałów dystrybucji. Może jednak zdarzyć się tak, że dana sieć postanowi wprowadzić okazjonalną promocję tylko w sklepie internetowym, a wtedy ceny rzeczywiście będą niższe.
Jeśli mówimy natomiast o markach producentów, sytuacja wygląda trochę inaczej. Ubrania brandów dostępnych w wielu miejscach rzeczywiście mogą mieć różną rozpiętość cenową. Internet daje nam natomiast możliwość weryfikacji oraz porównywania. Możemy robić to na własną rękę, wyszukując interesujący nas produkt i sprawdzając ceny w różnych sklepach internetowych, ale także za pomocą porównywarek cen, które po wpisaniu nazwy produktu wyświetlą nam różne strony mające go w asortymencie oraz pokażą ceny. Warto pamiętać, że porównywarki tego typu pokazują tylko ofertę sklepów, które mają w swojej bazie co oznacza, że nie jest to definitywnie najniższa cena jaką możemy znaleźć w Internecie. Jeśli mamy trochę czasu lub szczególnie zależy nam na znalezieniu najlepszej oferty, warto poszukać także na własną rękę.
Różnice w cenach między sklepami internetowymi a stacjonarnymi wynikać mogą z różnych przyczyn. Najczęściej wymienia się koszt wynajmu lokalu, zatrudnienia pracowników czy opłat związanych z utrzymaniem lokalu. Jest w tym dużo racji, do prowadzenia sklepu internetowego wystarczy nam przecież tylko magazyn i osoby, które będą przyjmować, pakować i wysyłać zamówienia oraz pracownicy zajmujący się obsługą klienta (uwzględnianie reklamacji, odpisywanie na wiadomości itp.). Nie musimy mierzyć się z wynajmem powierzchni sklepowej, zakupem mebli, sprzętów czy o wiele wyższymi rachunkami za np. oświetlenie. Z drugiej strony, często niższe ceny wynikają także z rezygnacji z części marży. Duże sieci dystrybucji w wielu przypadkach ustalają bardzo wysokie marże, kilkukrotnie przekraczające wartość samego produktu. W takich sytuacjach zakup przez Internet, nawet po doliczeniu kosztów przesyłki jest dla nas o wiele bardziej opłacalny.
W niektórych przypadkach warto pokusić się o zakupy internetowe w sklepach zagranicznych. Jak wiadomo, głównie w Ameryce zdarzają się okresy szczególnie wyprzedażowe, kiedy to możemy znaleźć ubrania przecenione nawet o kilkadziesiąt procent. Choć zwykle podczas zakupów z innych krajów musimy ponieść spore koszty wysyłki, czasami połączenie dużej promocji oraz zakup dużej ilości produktów (lub zebranie “zamówień” od znajomych i podzielenie się kosztem wysyłki) może okazać się o wiele bardziej opłacalne od zakupu tych samych rzeczy w Polsce. Warto jeszcze przed okresem wyprzedażowym zorientować się jak wygląda rozpiętość cenowa interesującej nas marki w Polsce i w innych krajach. Praktyka pokazuje bowiem, że czasem ta sama marka w jednym kraju uznawana jest za bardziej prestiżową i ma wyższe ceny, podczas gdy w innych jest zdecydowanie tańsza. To również ma znaczenie.
Poszukując okazji i tanich ofert warto zachować czujność. W Internecie naprawdę bardzo łatwo trafić na podróbki różnych produktów, również ubrań. Oprócz braku oryginalności nie mamy żadnej pewności skąd pochodzą i z czego były wykonane. Dlatego zanim skorzystamy z pozornie wspaniałej oferty, warto najpierw zweryfikować rzetelność sklepu, aby nie dać się „nabić w butelkę”.
Zakupy przez Internet nie muszą, ale zdecydowanie mogą być tańsze. Dlatego warto być czujnym i porównywać ceny zarówno pomiędzy sklepami internetowymi i stacjonarnymi, jak również tymi dostępnymi tylko w Sieci. Dzięki temu możemy nabyć interesujące nas produkty w najniższych możliwych cenach.