Pułapki zakupów online

Choć zakupy przez Internet to duża oszczędność czasu, wygoda i dostęp do niezliczonej masy produktów, możemy napotkać także różne pułapki, które skutecznie nam je utrudniają. Na co uważać podczas ubraniowych zakupów w Sieci?

Zły rozmiar
Jedna z łatwiejszych do rozwiązania pułapek, która choć łatwa do rozwiązania, znacznie wydłuża cały proces oraz zajmuje nasz czas. Nie zawsze uda nam się idealnie dobrać rozmiar, a im większego dopasowania wymaga dany rodzaj odzieży, tym trudniej to zrobić. Choć polskie prawo zapewnia nam możliwość zwrotu produktów do sklepów internetowych bez podania przyczyny, jest to oczywiście mało wygodne. Dlatego przed dokonaniem zakupów warto dokładnie sprawdzić tabelę rozmiarów umieszczoną na stronie oraz zapoznać się z opiniami innych klientów, którzy mogą w swoich komentarzach zawrzeć istotne informacje i rady.

Nieodpowiedni kolor i tkanina
Źle dobrany rozmiar to jedna kwestia, ale rzadko myślimy o tym, że również rzeczywisty kolor danego ubrania może odbiegać od tego, co widzimy na ekranie. Trzeba pamiętać, że monitory mają różne ustawienia kolorów, przez co mogą je nieco zakłamywać. Aparat również może wpłynąć na to, że barwa na zdjęciu będzie inna niż w rzeczywistości. Większość sprzedawców broni się przed tym, umieszczając na swoich stronach formułę informującą, iż nie odpowiadają za różnicę w kolorze wynikającą z ustawień monitora. Trudno im się dziwić, w końcu w istocie nie zależy to od nich. Wybierając kreację na bal czy inne ważne wydarzenie warto więc najpierw porównać barwę na zdjęciu na różnych urządzeniach, aby mieć świadomość jak może ona wyglądać.
Również tkanina może okazać się problematyczna, przez co strój będzie układał się zupełnie inaczej, niż na zdjęciach. Przed zakupem warto sprawdzić z jakiego materiału wykonane są ubrania, które zamierzamy kupić, jaka jest ich gramatura itd. oraz, jeśli to możliwe, obejrzeć zdjęcia dodane przez klientów, którzy już je kupili.

Sprzedawcy-oszuści
Obecnie raczej rzadko zdarza się, aby sklepy internetowe oszukiwały swoich klientów - mamy już o wiele lepsze zaplecze prawne i możliwości ścigania tego typu oszustów. Ryzyko rośnie jednak, jeśli zdecydujemy się na zakupy u osoby prywatnej wystawiającej ubrania w serwisach społecznościowych lub na stronach do tego przeznaczonych. Wciąż dość częstym zjawiskiem jest znikający sprzedawca, który urywa kontakt tuż po otrzymaniu pieniędzy. W takiej sytuacji zdecydowanie trudniej odzyskać swoje pieniądze, gdyż często wartość zakupu jest zbyt niska aby policja chciała się tym zająć. W tej sytuacji pomóc mogą inne oszukane osoby i zgłoszenie sprawy zbiorowo. Inną opcją jest też wysłanie pisma do prokuratury a jeśli podejrzewamy, że dany sprzedający prowadzi działalność nielegalnie (tzn. nie sprzedaje produktów jednostkowych, tylko ma z tego stały dochód), możemy także zgłosić swoje podejrzenie do Urzędu Skarbowego. Na szczęście obecnie coraz więcej serwisów aukcyjnych stara się bronić użytkowników przed oszustami i wprowadza programy ochrony kupujących.

Podróbki
Jeśli zależy wam na zakupie markowych ubrań, nie dajcie się zwieść na zbyt duże promocje i wyjątkowo niskie ceny. Żyjemy w czasach popularności produktów z Chin, w których to produkuje się całą masę podróbek. Te bardzo łatwo można sprowadzić do Polski i sprzedawać jako oryginały. Niektóre ubrania od razu jesteśmy w stanie zidentyfikować jako podrobione, jednak w innych przypadkach może to być naprawdę trudne dla osoby niedoświadczonej. Dlatego kupując produkty markowe, wybierajmy oficjalne sklepy producenta lub takie, które zostały oznaczone jako oficjalni dystrybutorzy. Istnieje również opcja kontaktu z producentem i wysłanie zapytania czy interesujący nas sklep internetowy jest ich dystrybutorem. Jeśli nie macie pewności, że dany sklep rzeczywiście sprzedaje produkty markowe, bądźcie bardzo ostrożni.

Fałszywe opinie
Choć opinie klientów to coś, co zdecydowanie warto sprawdzić przed skorzystaniem z usług danego sklepu czy też wybraniem konkretnego produktu, warto mieć świadomośc, że nie wszystkie opinie muszą być wiarygodne. Marki zdają sobie sprawę, że ludzie o wiele bardziej polegają na rekomendacjach niż na reklamach, dlatego niektóre z nich płacą za pozytywne opinie. Nazywamy to marketingiem szeptanym. Czasem można to rozpoznać bardzo łatwo - pochwalne komentarze są ewidentnie sztuczne i nienaturalne. Mogą jednak również wyglądać przekonywująco. Jeśli w opiniach na stronie danego sklepu znajdziemy tylko te pozytywne i wychwalające, bez wzmianki o nawet najmniejszych wadach, lepiej podejdźmy do nich sceptycznie i poszukajmy opinii również w innych miejscach.

Osoby stawiające swoje pierwsze kroki w świecie zakupów internetowych mogą być trochę zmieszane oraz czuć obawę przed zakupami w Sieci. Warto pamiętać, że z czasem i doświadczeniem przychodzi nam naturalna zdolność do rozpoznawania nierzetelnych sprzedawców, niejasnych i mało konkretnych opisów produktów i innych cech, które powinny sprawić, że zapali nam się czerwona lampka i zrezygnujemy z niepewnych zakupów.